Nacionalni park Una II

objavljen u: Prirodopisi | 1

Štrbački buk – Lohovo

I noć je protekla u avanturističkom maniru. Sanjao sam da sam bespomoćna kapljica kristalne Une koje me je razbijala o kamenje, skupljala po virovima i nosila na leđima zapenušanih talasa.

Probudila me je pesma ptica i prekinula ovu divnu i nedvosmislenu metaforu u danu kada je trebalo da se prepustimo rafting avanturi.

Koordinate: 44.490140, 16.143991
Rastojanje od BG: 480km
Težina: 1 – OPUŠTENCIJA
Način realizacije: SOLO
Oprema: RANAC, PATIKE, TRENERKA

nacionalni_park_una_štrbački_buk

Posle kafe i doručka krećemo dalje u istraživanje nacionalnog parka Una. Bez obzira na fantastičan jučerašnji dan prepun sadržaja (možete više pročitati ovde), znao sam da smo tek “zagrebali po parku“. Jedva sam čekao da vidim šta sve Una „zna“ i u kojim se sve oblicima može pojaviti. Jer, Una je bajka. Una je pesma. Una je nesputani i beskonačni prirodni izliv kreativnosti. Una je jedna i jedina!

Jasno mi je da je za njene varijetete neophodan i bolji pisac i bolji fotograf. Ali, to me uopšte nije pokolebalo da zaključim da sam baš ja taj dan trebalo da budem tu. Una traži ljubav, a moje srce je zauvek dobila.

nacionalni_park_una_lohovo

Prva sledeća destinacija bila je Kulen Vakuf, najveće mesto u nacionalnom parku Una. S obzirom da se nalazi na tranzitnom pravcu prema moru i da je vekovima bio transverzala karavana, ceo predeo je pretrpeo izuzetno velike uticaje raznih kultura, civilizacija, pa na kraju i religija. To mu daje izuzetno jak pedigre u smislu kulturno – istorijskog nasleđa. Tako se na malom rastojanju nalaze arheološka nalazišta, manastiri, džamije, srednjovekovne tvrđave…

nacionalni_park_una_kulen_vakuf

U podnožju nekadašnjih gradskih bedema, na obali reke smestio se rafting klub “Discover” koji je bio zadužen za organizaciju adrenalinske avanture. Uz širok osmeh, dočekani smo i sa kafom i „ljutom“ i upoznati sa agendom današnje akcije. Upoznali smo se i sa „saborcima“; Slovencima, Nemcima, ali i Korejancima. Bez obzira na nacionalnost, svi smo bili oduševljeni hukom i bojom smaragdne Une i sa podjednakim nestrpljenjem čekali pokret.

nacionalni_park_una_kulen_vakuf2

U nacionalni park Una smo kročili na ulazu broj 3. Na svakom ulazu se kupuje karta, a za ulaz “Ćelije” koje vode do Štrbačkog buka ona iznosi šest KM ili tri eura. Simpatična zanimljivost je da dame koje se zovu Una ne plaćaju ulaznicu za nacionalni park. Skiperi su pokušali da „prodaju foru“ da se Korejanke zovu Una, ali, na njihovu žalost, prodavačica tog dana nije zaboravila naočare. 😊 U dobroj atmosferi napredujemo preko makadama, željno iščekujući jedno od najuzbudljivijih iskustava koje se može doživeti u nacionalnom parku Una. Polako, ali sigurno ulazimo sve dublje u Unino carstvo u kojem suvereno stoluju 50 nijansi zelene. Teško je ostati imun na njenu zavodljivost, za treptaj oka se uvlači pod kožu i ostajete zauvek „inficirani“ njome.

nacionalni_park_una_2

nacionalni_park_una_3

Stižemo na odredište i kao uvek pred ovakvu avanturu zadužujemo opremu – neopransko odelo, kacigu i veslo sa kojim ćemo se sjediniti u narednim satima. Posle petnaestak minuta koji su poslužili za zagrevanje i upoznavanje novajlija sa čarima ovog divnog sporta, stižemo do veličanstvenog vodopada Štrbački buk.

nacionalni_park_una_štrbački_buk

Naravno da se ne spuštamo niz njega, već izlazimo iz čamaca i uređenim stazama dolazimo do mesta sa kojih se pruža nesvakidašnji pogled. Slika u oku je toliko nestvarna da čak i stvara malu amneziju – momentalno smo zaboravili loš makadamski put koje se mora savladati na putu do njega.

nacionalni_park_una_štrbački_buk2

Štrbački buk visine 24 metra predstavlja najviši, ali i najspektakularniji vodopad Nacionalnog parka Una. Nastanak ovog prirodnog spektakla se vezuje za tektonska pomeranja i hiljadugodišnja taloženja sedre, a proces zaštite kod UNESCO-a je baš ovih dana u toku.

nacionalni_park_una_štrbački_buk3

Ovde se Una, uz gromoglasan huk, svom silinom stropoštava niz uglačane stene stvarajući čudesni oblak raspršenih kapljica kojima „časti“ sve posetioce. Kao da želi da svima nesebično podeli mali deo sebe. Ali to nije sve! Samo malo niže, Una se u očaravajućim tonovima tirkizne i smaragdne razliva preko desetina vodopada i slapova i nezadrživo grabi prema kanjonu pozivajući nas da krenemo za njom.

nacionalni_park_una_štrbački_buk4

Gladni avanture prihvatamo njen primamljivi poziv i smelo uskačemo u čamce. Prvo odlazimo uzvodno do samog vodopada Štrbački buk na malo tuširanja, hvatanje zaleta, ali i držanja u neizvesnosti brojne publike okupljene kraj ograde.

nacionalni_park_una_štrbački_buk5

Dok smo se približavali vodopadu, skiper je autoritativnim tonom, skoro pa, naređivao da svi poštujemo njegovu komandu „Lezi“! Iskreno govoreći, nisam ekspert za rafting, ali višegodišnje splavarenje na Tari, Drini i Limu mi je dalo neko iskustvo i elementarne veštine snalaženja po uskomešanim brzacima.

nacionalni_park_una_štrbački_buk_rafting

Međutim, nikada do sada nismo morali da legnemo u čamcu. Nisam stigao ni da opasuljim, a vazduhom je zaparalo „Lezi“! O trenutku koji je trajao samo sekundu verovatno bih mogao da pričam danima. U gotovo vertikalnom položaju, telo se treslo od adrenalina, a jedino što sam mogao da sagledam iz tog položaja je uzavrela, proključala voda i zaglušujuća buka zbog koje sam imao utisak da sam na trenutak potpuno ogluveo. BAM!

nacionalni_park_una_štrbački_buk_rafting2

Prasak čamca o vodu me je osvestio, a navijanje publike je samo potkrepilo osećaj neverovatne putolovine. Ovaj trenutak kao da nas je okuražio, pa smo naredne prepreke nekako lakše doživljavali. Bilo je među njima i zahtevnih vodopada, ali valjda, kad smo prvi tako uspešno savladali ništa više nije predstavljalo problem.

nacionalni_park_una_štrbački_buk_rafting3

Nakon ovog adrenalinskog dela sa slapovima i vodopadima, koji se može doživeti samo u proleće kada je vodostaj visok, malo veslajući, malo nošeni snažnom strujom stižemo do dela kanjona koji je prepun virova, bukova i brzaka. To je deo u kome se uživa u čarima netaknute prirode, igri svetlosti i vode i nadrealnim bojama gizdave reke. To je dom brojnih vajarskih dela umetnice Une u kome se nalaze neponovljive sedrene skulpture i magični vodopadi koji se prikazuju samo par nedelja godišnje.

nacionalni_park_una_

Ulazimo u mirnije vode gde su brzaci povremeni i sporadični, ali sjaj i lepota prirode ne jenjavaju. Stoletna šuma koja se spušta skroz do smaragdne vode i ogleda se u njoj duboko se urezuju u sećanje i daje potpuno nezaboravnu notu celoj ovoj avanturi. Uživajući u ovim fantastičnim prizorima, usvojio sam i poruke koje šalje bajkovita Una.

nacionalni_park_una_5

nacionalni_park_una_6

Kao da je želela da shvatimo da treba da malo usporimo, da ne dozvolimo da nas život samelje, da je potrebno malo se posvetiti sebi… U ovom laganom i filozofskom duhu stižemo do Lohova. Ovo prelepo mestašce razbacano po obalama i rukavcima označava i kraj naše avanture, presvlačenje i povratak do kampa.

nacionalni_park_una_lohovo2

nacionalni_park_una_lohovo4

Nacionalni park Una nudi širok asortiman lepota i aktivnosti. Bez obzira da li pripadate solo avanturistima ili porodicama sa decom, da li uživate u mušičarenju, biciklizmu, raftingu, šetnji – svako može naći svoju pravu meru uživanja. Nema se šta čekati, na vama je samo da se organizujete i otkrijete fantaziju zvana Una.

Zaprati Nenad Nesic:

Poslednji članci od

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.